my All : Him

mY All : Him
The woNderful pEople who pickEd up mY piEces and Glued it bAck wiTh tEnder loVing-cAre,pAtieNce and uNconDitionaL lovE,,.

Tuesday, April 26, 2011

~UjiaN...ujiAn..~

In The Name of ALLAH
Salam 'Alaik!!
Mind sharing..

UJIAN..
Sepanjang Hidup ini kita tak lepas dari ujian Hidup..
Sebut pasal ujian,,macam-macam jenis ujian kat dalam dunia ny..
yang ade..ha..sebut jew..Ujian Hidup,Ujian Semester,Ujian Pertengahan tahun,Ujian bulanan,Ujian JPJ,Ujian,Ujian dan banyak lagi ujian..haha,,.~~
Sekarang ny nak cite pasal pelbagai jenis ujian yang kita jalani sepanjang hidup..

Failed dalam Peperiksaan
Mostly student la,I mean underage student yang failed dalam peperiksaan besar which are UPSR,PMR,n SPM akan menyesali result diorang..dan ade jew antara diorang ny pakat2 nak bunuh diri..kononnya malu dengan result..yew la..study punyer la macam orang tak cukup kertas,,dapat pulak result yang agak mengecewakan,,.susah nak terima kenyataan kalau macam ny..

::Itu merupakan suatu ujian dari ALLAH S.W.T kepada hambanya,ALLAh nak tengok sejauh mana kebergantungan kita pada Dia kalau kita ditimpa ujian sebegini..

ish3..so pathetic..


Kehilangan orang tersayang buat selama-lamanya
Perkara biasa bagi seseorang manusia kalau kehilangan orang yang tersayang buat selama-lamanya pasti sedih,,.kita hanyalah manusia biasa dan siapalah kita untuk menyalahkan Takdir Illahi..ujian sebegini adalah satu-satunya ujian yang sangat perit untuk kita hadapi..
Setiap yang hidup itu pasti akan mati juga..

Next...
Dan banyak lagi lah ujian..nak sebut semua kang banyak sangat pulak,,.ahaha,,.~~tapi nak sebut jugak..
Dan dalam banyak-banyak ujian yang for sure kita sendiri pernah hadapi ialah mempunyai Masalah kewangan dalam keluarga,ha masalah ny mesti sume keluarga pernah rasa kn??kalau yang berada cket tu mesti punya ada cket2 masalah kn..,,

seterusnya adalah Masalah apabila ada internat kat rumah,haha,,.
masalah kew tu??In my opinion,,ade la bagi masalah sikit..kalau sape yang pernah pegang watak orang-tak-pandai-jaga-waktu mesti faham..memanglah kalau ade internet tu banyak advantages nyer..tapi kalau ade internet macam-macam bende kita boleh buat,then leka,leka dan leka..sampai ade yang melambatkan waktu solat..ish3...tu bukan advantages da..itu da masok kategori disadvantages da tu..

Khusyuk nyer mamat ny..haha,,.~~


Jodoh tak sampai lagi,,tu pown satu ujian tu..Biarlah kalau jodoh belum sampai lagi..kita kene bersyukur kerana ALLAH jaga hati kita dengan rapi..dan ALLAH tak benarkan seorang pown manusia rakus mengotori hati kita..hebat kan??Dan pada masa inilah kita letakkan ALLAH berada di ranking yang pertama dalam hati kita..InsyaALLAH..ranking yang seterusnya Dia lah yang akan pilih yang terbaik untuk kita..kat sini nak kongsi satu ayat..renung-renungkanlah..
Pabila kita jumpa cinta ALLAH,kita akan jumpa cinta manusia..Tapi,apabila kita jumpa cinta manusia terlebih dahulu,Belum tentu kita dapat jumpa cinta ALLAH..

sweet nyer,,..


 Seterusnya adalah..Masalah perselisihan faham antara sahabat,masalah macam ny is da common thing among us rite??mesti setiap orang daripada kita ny pernah ade masalah macam ny..Mostly among student la..
Biase lah tu..biasenyer kalau kawan rapat,mesti ade jew bende yang tak kene..Tak suka itulah,tak suka inilah,ade jugak kawan yang tak suka kawan sendiri..I mean bukan tak suka,tapi cemburu dengan kelebihan kawan sendiri..
Haish...sepatutnya kita kena la bagi semangat kat kawan sendiri..bukan psiko kawan tu sampai dye tak tentu arah..haha,,.takpe..ape2 pown yang jadi..dye tetap kawan kita kan..
If someone hurts you,betrays you,or breaks your hearts,Forgive them..because they have helped you learn about trust and the importance of being cautious when you open your hearts
Besides that,Kegiatan orang Yahudi sekarang yang suka mempermainkan umat Islam juga merupakan suatu ujian dari ALLAH S.W.T..See??semua itu berlaku dengan Izin ALLAH..so sekarang kita sebagai umat islam mestilah kuat dan teguh untuk menghadapi semua tu..

Semua ujian yang disebut diatas dapat kita lihat dengan mata kasar..Tapi bagaimana pula dengan yang kita tak nampak??yang halus??..
Biasanya ujian yang kita tak nampak ny ade kena mengena dengan hati..
Hati seorang manusia..susah untuk dijaga..

Mostly bagi perempuan yang mudah perasan macam aku,memang senang sangat cair dengan pujuk rayu kaum Adam..

Situasi 1 ~
Perbualan sepasang kekasih..
L : sayang cantik la tadi pakai baju T-shirt merah yang abang belikan dekat kedai bundle tu..walaupun murah,tapi kalau orang yang cantik pakai ape jew mesti cantik macam sayang abang ny..hehe,,*flirt laugh
p : terima kasih..malunya..MySpace

Situasi 2 ~ 
L : Wiweeetttttt!!cik adik yang berbadan langsing ny sorang je kew???boleh abang temankan???
P : ny mamat miang mane pulak ny..(dalam hati...MySpace dye kate aq langsing!!!heaven!!)

wah3..parah kalau macam ny..Bile kaum Adam puji kaum Hawa ny,.lupe pada Pencipta sekejap..hati dah tertarik untuk dipuji lagi..Sesungguhnya segala puji-pujian itu hanya layak untuk ALLAH..

Selain itu,ha ny aku ceritakan mostly bagi pihak kaum Hawa..Pengalaman namanya..haha..,kalau sorang perempuan tu kalau da tengok cerita korea tu mesti da jatuh suka kat salah seorang dari pelakon lelaki dye..
tak lain dan tak bukan mestilah orang yang hensem2..dye punya minat tu sampai da jadi die-hard fan la pulak..sampai buka semua laman web yang ade name si pelakon itu tadi..sampai sanggup add pelakon2 tersebut dalam FB dan terus bermesej..contohnya..

ny sape yang edit ny???ececeh,,.edit kew.. memang betul??
2 3 mesej jew dapat coz takut hati tak terjaga..
ceh..dan dan jew orang tu kenal aku..ahaha,,.~~

Selain itu juga ya..kita sering dihadapkan dengan sifat dendam dan iri hati..kalau iri hati kearah positif takpe la jugak..ny tidak..mesti ade jew timbul suatu sifat orang-lain-tak-boleh-lebih-sikit-dari-kita....

Itu sahajalah yang dapat aku kongsikan kepada readers sume..itu semua berdasarkan pengalaman sendiri dan  orang sekeliling..kalau kita silap langkah untuk menghadapi ujian tersebut,maka kita tidak akan berusaha mencari jalan penyelesaiannya dan terus hanyut..

Dalam hidup ini juga kita sering diasak dengan pelbagai bisikan dari syaitan..
Ingat ya..syaitan itu kreatif!!! dye boleh pesongkan hati kita dalam sekelip mata jika kita tidak pandai untuk menjaga hati sendiri..Dahsyatnya ujian...

KEHIDUPAN..
Kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagiaan sepanjang masa,kadang kala manusia diasak dengan pelbagai dugaan dan ujian.sekiranya lemah,kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha untuk mencari penyelesaian untuk menyelamatkan diri dan keadaan..

Ape yang tertulis di dalam entry ini adalah peringatan untuk diri sendiri dan sume umat manusia di muka bumi ini..to all readers..renung-renungkan dan selamat beramal!!

Enjoy reading and shoutouting!!!!

p/s : In order to be walked on,you have to be lying down..May ALLAH bless..InsyaALLAH..~~












1 comment:

MUJTAHIDAH SOLEHAH said...

assalamualaikum mazni ^^,
i like this post, pretty much! Segala puji bagi ALLAH..(alhamdulillah)
Love ALLAH n Rasul the most,its the key.
moga penulisan awak ini dikira oleh-NYA sbg ibadah,amin..
ilal liqa'
-munirah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...